tisdag 7 februari 2012

Hejsan hoppsan!

Idag är humöret bättre;) Behövde nog en dags ledighet! Jag har varit hos frissan idag och gjort slingor. Ni förstår sen jag fyllde 40 år så har nu dom grå håren kommit fram:( Nu hör det ju till att ni som känner mig tänker, det har då inte jag sett. Men så är det! Jag har sett dom och det är hemskt, herregud jag är ju bara 26 år:)

Så nu ser det mycket bättre ut;)

Jag har bakat idag med, pizzabullar. Så bra att ha i frysen och tina upp när man behöver ha ett mellanmål till barnen ( eller sig själv)



Pizzabullar ca 25 st

Deg:

25g jäst
50g smör
5dl mjölk
1 tsk salt
1 msk socker
13-15 dl vetemjöl

Fyllning:
2,5 dl tomatsås
5 dl riven ost
2 pkt bacon eller skinka
svartpeppar
oregano
ägg till pensling


Smält smöret och häll i mjölken, värm till fingervarmt. Blanda ner resten av ingredienserna. Låt jäsa 45 minuter.
Kavla ut degen till en avlång ca 1,5 cm tjock platta. Bred på tomatsås, strö på osten, klipp bacon/skinka i små bitar, krydda. Rulla ihop till en rulle och skär 2 cm tjocka bitar och lägg på en plåt.
Låt jäsa i 30 minuter. Pensla med ägg.

Grädda i 225 grader i 10-12 minuter.


Kram Susanne



9 kommentarer:

Anna sa...

Härligt med lite egentid hos frissan! Underbart!

Pizzabullar är en stor favorit hos mig med! Smidigt att ha i frysen precis som du skriver!

Rosor och Pioner sa...

Gott med pizzabullar, var ett tag sedan jag gjorde sådana...kanske vore något .

Kram susanne

Lisa sa...

Gråa hår, näää se de har vi då inte eller hur.. Kommer sen kanske när vi blir äldre nån gång. Såå gott att du känner dig bättre hjärtat. Tusen tack för tipset. Sån Pizza ska jag göra nästa gång. Superfiffigt. Att man inte tänkt på de då.. Ha de bäst..

Kram Lisa

Anonym sa...

Men vilket toppentips. Hade jag aldrig kunnat räkna ut själv.
Det kopierar jag rakt av.
Må så gott
AC

Mamma till 4 sa...

Ja man kanske ska sy en rutig onepiece hahahaha det vore nåt för rutiga damen hihi.
Men du, tusen tack för receptet, det där ska göras. Det kommer familjen att älska.
Kram Mia

Vores have sa...

Godmorgen Susanne.
Gråt hår er da flot, syntes jeg.
Okay, jeg havde også svært ved at acceptere at mine blev grå, men for 7 år siden valgte jeg ikke at farve mit hår mere......så farven idag er gæt....GRÅT!
Ønsker dig en god onsdag.
Knus Hanne Bente ♥

Härliga Livet sa...

Hej ! Vad skönt att du är piggare. Egen tid hos frissan är ju så skönt. Pizza bullar är ju hur gott som helst. Det ska vi baka i skolan idag som dom kan äta på sina ute dagar på skridskobanan.
ha det så gött.
Kramen♥

Källeboda lantliv sa...

Ja visst måste man trolla nu i denna åldern .. Vägrar vara tant .. Hi hi. .. Jag gör likadant .. Å så lite träning på det .. Tränar du regelbundet så är du tio år yngre sägs det .. Det stämmer nog ..hoppas jag .. Skönt att gå till frissan .. Du blev säkert fin .. Kram Jeanette. Kallebodalantliv

Änglarum sa...

Hej! så skönt att få fixa till kalufsen,borde jag göra med nu! mums vilka pizza bullar ser dö goda ut ;0 måste provas! kram Jessica